249.

ORNAMENT**

...skoro budynki i ogrody są już ukończone; ściany, słupy, okna, drzwi i nawierzchnie znajdują się na swoich miejscach; granice, krawędzie i przejścia zostały już określone — GŁÓWNE WEJŚCIE (110), KRAWĘDŹ BUDYNKU (160), POŁĄCZENIE Z ZIEMIĄ (168), ŚCIANA OGRODOWA (173), MIEJSCE PRZYOKIENNE (180), DRZWI W NAROŻNIKU (196), RAMY JAKO POGRUBIONE KRAWĘDZIE (225), MIEJSCE PRZY SŁUPACH (226), POŁĄCZENIA SŁUPÓW (227), ZWIEŃCZENIA DACHU (232), MIĘKKIE ŚCIANY WEWNĘTRZNE (235), MUREK DO SIEDZENIA (243) i tym podobne — nadszedł czas, by wprowadzić ostatnie wykończenia, wypełnić luki i zaznaczyć granice, wprowadzając ornament.

***

Wszyscy ludzie mają skłonność do dekorowania swojego otoczenia.
Dekoracje i ornamenty będą spełniać swoją funkcję jedynie wtedy, gdy zostaną właściwie wykonane. Nie rodzą się one bowiem tylko z naturalnego entuzjazmu i chęci ozdobienia budynku czymś wesołym. Mają też funkcję, która jest równie jasna i wyraźnie określona jak każda inna. Ucieszność i bujność rzeźb i kolorów będą miały rację bytu tylko wtedy, kiedy ornamenty zostaną wykonane w zgodzie z tą podstawową, co więcej — niezbędną funkcją. Ornamenty nie są jedynie opcjonalnymi dodatkami, które mogą, lecz nie muszą pojawić się w budynku stosownie do zachcianek projektanta. Są niezbędne w takim samym stopniu jak drzwi czy okna.
Aby zrozumieć funkcję ornamentu, musimy zacząć od uświadomienia sobie natury przestrzeni w ogóle. Przestrzeń, jeżeli została właściwie ukształtowana, jest całością. Każda jej część, to jest każdy fragment miasta, sąsiedztwa, budynku, ogrodu czy pokoju, jest całością — w tym sensie, że stanowi integralną jednostkę, samą w sobie, ale równocześnie jest połączona z innymi jednostkami, tworzy większą całość. Ten proces jest uzależniony w znacznym stopniu od granic. Nieprzypadkowo tak wiele wzorców w naszym języku odnosi się do znaczenia granic między rzeczami, jako miejsce równie ważnych jak same rzeczy — na przykład GRANICA PODKULTURY (13), GRANICA SĄSIEDZTWA (15), PODCIENIA (119), KRAWĘDŹ BUDYNKU (160), GALERIOWA OBWÓDKA (166), POŁĄCZENIE Z ZIEMIĄ (168), PÓŁOTWARTA ŚCIANA (193), GRUBE ŚCIANY (197), RAMY JAKO POGRUBIONE KRAWĘDZIE (225), PÓŁCALOWA LISTWA (240), MUREK DO SIEDZENIA (243).
Rzecz jest całością tylko wtedy, kiedy sama w sobie jest całkowita i nienaruszona, a zarazem połączona z otoczeniem zewnętrznym, tworząc większą całość. Dzieje się tak jedynie wówczas, gdy granica między daną przestrzenią a jej zewnętrzem jest tak szeroka, mięsista i niejednoznaczna, że obydwie części nie są od siebie ostro oddzielone, ale mogą funkcjonować albo jako oddzielne jednostki, albo jako jedna większa całość bez wewnętrznego podziału.
Podzielone i całe
Na rycinie po lewej stronie, gdzie widać wyraźny podział, element i jego sąsiedztwo zewnętrzne są odrębnymi jednostkami, które funkcjonują osobno jako całości, ale nie działają razem jako większa całość. W tym wypadku świat jest podzielony. Natomiast po prawej stronie, gdzie pomiędzy elementami znalazła się dwuznaczna przestrzeń, obie jednostki są z osobna całościami, jak poprzednio, ale stanowią też racem większą całość. W tym przypadku świat jest cały.
Ta zasada rozciąga się na wszechświat materialny: od największych struktur organicznych w naszym otoczeniu do atomów i cząsteczek.
Skrajnym przykładem jej działania wśród rzeczy wykonanych przez człowieka są niekończące się powierzchnie przedmiotów, które powstały w „mrokach średniowiecza” oraz dywany i mozaiki z Turcji i Persji. Pomijając głębokie znaczenie tych ornamentów, trzeba stwierdzić, że działają one przede wszystkim, tworząc powierzchnie, których każda część jest zarazem figurą i granicą, i których wzór funkcjonuje jako granica i figura równocześnie na kilku różnych poziomach.
Dekoracja, która jest cała, ponieważ nie może być rozbita na części
Ponieważ żadna z części nie może zostać oddzielona od swojego otoczenia — gdyż funkcjonuje jako figura i jako granica, na kilku poziomach — ten liczący wiele wieków dywan jest całością w niezwykłym stopniu.
Głównym celem ornamentu w środowisku — w budynkach, pomieszczeniach i przestrzeniach publicznych — jest sprawić, żeby świat był w większym stopniu całością, dzięki zjednoczeniu go w taki sam sposób, jak czyni to ten dywan.
Jeżeli wzorce tego języka zostaną poprawnie zastosowane, to te jednoczące granice powstaną już bez ornamentu w nieomal wszystkich skalach — wszędzie tam, gdzie są konieczne w przestrzeniach i materiałach. Stanie się tak w większych przestrzeniach, takich jak strefa przejściowa przy wejściu czy krawędź budynku. I oczywiście dzieje się to samoistnie w tych mniejszych strukturach, które istnieją wewnątrz materiałów — we włóknach drewna, w ziarnistości cegieł i kamieni. Ale jest pośredni zakres skał, „szara strefa”, gdzie nie nastąpi to samoczynnie. To właśnie w tym zakresie skal ornament wypełnia lukę.
Istnieją oczywiście setki specyficznych metod wykonywania ornamentów. W balustradzie przedstawionej na poniższym zdjęciu ornament jest zrobiony całkowicie z granicy, z przestrzeni między deskami. Deski zostały powycinane w taki sposób, że po zestawieniu ich razem w ogrodzeniu tworzą coś z przestrzeni między sobą.
Balustrada
Na następnej stronie przedstawiono bardziej skomplikowany przykład — wejście do romańskiego kościoła.
Wejście
Ornament został rozbudowany wokół krawędzi wejścia. Tworzy jednoczący szew między przestrzenią wejścia a kamieniem. Gdyby zabrakło tego ornamentu, pomiędzy łukiem wejściowym a samym przejściem powstałaby luka: ornament działa na styku, między tymi dwoma elementami, i wiąże je ze sobą. W tym miejscu ornament jest szczególnie bogaty i rozwinięty, ponieważ ten właśnie szew — granica wejścia do kościoła — ma tak ważne i symboliczne znaczenie dla ludzi, którzy się tu modlą.
Właściwie drzwi i okna są zawsze miejscami dla ornamentu, ponieważ stanowią połączenia między elementami budynku i życiem wokół nich. Z dużym prawdopodobieństwem możemy przyjąć, że napotykamy koncentrację ornamentu przy krawędziach okien i drzwi, gdyż ludzie próbują związać te krawędzie z przestrzenią wokół.
Drzwi nubijskie
To samo dzieje się w setkach innych miejsc w środowisku: w pokojach, wokół naszych domów, w kuchni, na ścianie, wzdłuż ścieżki, na szczytach dachów, wokół słupów, właściwie wszędzie tam, gdzie istnieją krawędzie między rzeczami, które są połączone ze sobą w sposób niedoskonały, gdzie stykają się materiały lub przedmioty i gdzie następuje ich zmiana.
Wczesnoamerykańskie ściany ozdobione szablonem
Najogólniej mówiąc, największe znaczenie w zastosowaniu ornamentu ma zwracanie uwagi na znaczniejsze przerwy w ciągłości, czyli miejsca, gdzie doszło do zerwania ciągłej tkanki sprzężeń i połączeń. Jeżeli ornament zostanie umieszczony w miejscu, gdzie tych połączeń w rzeczywistości nie brakuje, będzie zbyteczny i niepoważny. Będzie to zawsze oznaczać, że został źle zastosowany. Dobrze użyty, pojawi się w miejscu, gdzie występuje rzeczywista luka, gdzie zachodzi potrzeba dodania nieco więcej wiązań, potrzeba tego, co można metaforycznie nazwać „dodatkową energią wiążącą”, żeby połączyć rzeczy, gdy są zbyt od siebie oddzielone.
Dlatego:
Przeanalizuj budynek i znajdź te krawędzie oraz przejścia, które wymagają podkreślenia lub dodatkowej energii wiążącej. Narożniki, miejsca, gdzie stykają się różne materiały, ramy drzwi, okna, główne wejścia, miejsca, gdzie jedna ściana styka się z drugą, brama do ogrodu, ogrodzenie — wszystko to są naturalne miejsca, które wymagają ornamentu.
Następnie wybierz proste motywy i zastosuj elementy danego motywu, powtarzając je na tych krawędziach i granicach, które postanowiłeś podkreślić. Niech ornamenty działają jak szwy wzdłuż granic i krawędzi, wiążąc ze sobą obie strony i tworząc z nich jedność.

***

Wszędzie, gdzie to możliwe, wykonuj ornamenty już w trakcie budowy, nie później. Wykorzystaj deski, klepki, płytki i materiały wykończeniowe, z których budynek jest rzeczywiście zrobiony — MEMBRANA ŚCIENNA (218), RAMY JAKO POGRUBIONE KRAWĘDZIE (225), SZCZELNE ŚCIANY ZEWNĘTRZNE (234), MIĘKKIE ŚCIANY WEWNĘTRZNE (235), MIĘKKIE PŁYTY I CEGŁY (248). Przy tworzeniu ornamentów posłuż się kolorem — CIEPŁE KOLORY (250). Użyj jako ornamentu wąskich listew, które pokrywają złącza PÓŁCALOWA LISTWA (240). Ozdób same pomieszczenia pamiątkami ze swojego życia, które staną się naturalnym ornamentem wokół ciebie PRZEDMIOTY Z TWOJEGO ŻYCIA (253)...
An unhandled error has occurred. Reload 🗙