100.
ULICZKA PIESZA**

...wcześniej omówione wzorce PROMENADA (31), ULICA HANDLOWA (32), SIEĆ CIĄGÓW PIESZYCH A SAMOCHODY (52) — wymagają gęstej siatki ulic pieszych. DOMY SZEREGOWE (38), GÓRKA MIESZKALNA (39), UNIWERSYTET JAK TARGOWISKO (43) i RYNEK Z WIELOMA SKLEPAMI (46) — również. Występujące w BUDYNKU ZŁOŻONYM (95) STREFY RUCHU (98) także wymagają gęstej siatki ulic pieszych. Kiedy budujesz uliczkę pieszą, umieść ją tak, żeby pomagała w tworzeniu wzorców SIEĆ CIĄGÓW PIESZYCH A SAMOCHODY (52), PODWYŻSZONY CHODNIK (55) oraz STREFY RUCHU (98) w tej części miasta.
***
We współczesnym społeczeństwie brakuje tego typu sytuacji, a zatem również tego spoiwa. Brakuje go w dużej mierze dlatego, że ludzie poruszają się głównie po korytarzach i w holach wewnątrz budynków, a nie na zewnątrz. Dzieje się tak między innymi ž tego powodu, że ulice zostały zdominowane przez samochody i tym samym stały się przestrzenią nieprzyjazną człowiekowi, oraz że zbudowane w reakcji na taką sytuację korytarze powodują ten sam proces. Jest on podwójnie szkodliwy w swoich skutkach.
Po pierwsze, ludzie znikają z ulic. Wszyscy poruszają się przede wszystkim we wnętrzach budynków — są więc straceni dla ulicy. Ulice pustoszeją i stają się niebezpieczne.
Po drugie, wewnętrzne korytarze i hole są najczęściej martwe — częściowo dlatego, że przestrzenie wewnątrz budynków nie są tak publiczne jak przestrzenie zewnętrzne, a częściowo dlatego, że w wielopiętrowym budynku natężenie ruchu w poszczególnych korytarzach jest mniejsze niż na publicznej ulicy zewnętrznej. Poruszanie się takimi korytarzami jest więc nieprzyjemne i denerwujące — przechodzący nimi ludzie nie są w stanie nawiązywać kontaktów społecznych ani z nich korzystać.
Aby przywrócić kontakty społeczne powstające w sferach publicznego ruchu, należy przenieść możliwie jak największą część ruchu między pomieszczeniami, biurami, działami, budynkami na zewnątrz: do osłoniętych pasaży; galerii, na przejścia piesze, ulice — w miejsca, które będą naprawdę publiczne i odseparowane od ruchu samochodowego. Do skrzydeł budynków, małych budowli, działów powinny prowadzić osobne wejścia. W ten sposób zwiększy się liczba wejść bezpośrednio z ulicy i na ulice powróci życie.
Podsumowując, oba wyżej wspomniane problemy: ulice opanowane przez samochody oraz nijakie korytarze, można rozwiązać, tworząc uliczki piesze. Uliczki te są miejscami zarówno do chodzenia wzdłuż, podążania do celu (z samochodu, autobusu, pociągu), jak i do przekraczania w poprzek (między mieszkaniami, sklepami, biurami, zakładami usługowymi, zajęciami).
Żeby dobrze funkcjonować, uliczki piesze muszą mieć dwie szczególne cechy. Po pierwsze, oczywiście żadnych samochodów. Wystarczą częste skrzyżowania z ulicami o ruchu kołowym SIEĆ CIĄGÓW PIESZYCH A SAMOCHODY (52). Dostawy i inne rodzaje aktywności, które wymagają używania samochodów osobowych i ciężarówek na ulicach pieszych, powinny odbywać się we wczesnych godzinach rannych, kiedy ulice są puste. Po drugie, budynki stojące wzdłuż ulic pieszych należy zaprojektować w taki sposób, żeby wedle możliwości wyeliminować wewnętrzne klatki schodowe, korytarze i hole, wyprowadzając na zewnątrz jak najwięcej ruchu. W ten sposób powstanie ulica obstawiona schodami, które prowadzą bezpośrednio do biur i pomieszczeń na piętrach, i wieloma wejściami, które pobudzają życie na ulicy.
Na koniec należy wspomnieć, że najprzyjemniejsze uliczki piesze to takie, których szerokość nie jest większa od wysokości stojących przy nich budynków5.

Mniej więcej kwadrat lub nawet węziej
Dlatego:

***
Uliczka z pewnością nie będzie dobrze działała, jeśli jej powierzchnia całkowita nie będzie na tyle mała, żeby piesi mogli ją wypełnić — INTENSYWNOŚĆ RUCHU PIESZEGO (123). Wzdłuż ulicy, zamiast wewnętrznych korytarzy, zaprojektuj wiele wejść i otwartych schodów, które wyprowadzą ruch ludzi na zewnątrz. Nadaj tym wejściom rodzinne podobieństwo, żeby były odbierane jako system — RODZINA WEJŚĆ (102), SCHODY ZEWNĘTRZNE (158). Stwórz wewnętrzne i zewnętrzne przestrzenie wychodzące na ulicę — PRYWATNY TARAS WYCHODZĄCY NA ULICĘ (140), OKNA NA ULICĘ (164), OTWARCIE NA ULICĘ (165), GALERIOWA OBWÓDKA (166), DWUMETROWY BALKON (167). Ulicę ukształtuj tak, żeby tworzyła całość przestrzenną - PODCIENIA (119), KSZTAŁT CIĄGU PIESZEGO (121)...
5 Zob. Vehicle free zones in city centers, „International Brief *16”, US. Department of Housing and Urban Development, Office of International Affairs, czerwiec 1972.