32.

ULICA HANDLOWA*

...wzorzec ten uzupełnia wzorce MAGIA MIASTA (10) i PROMENADA (31). Za każdym razem, gdy powstaje ulica handlowa, będzie miała wpływ na tworzenie wzorca SIEĆ SKLEPÓW (19).

***

Centra handlowe zależą od dostępu: potrzebują lokalizacji blisko głównych arterii komunikacyjnych. Jednak samym kupującym przeszkadza ruch kołowy potrzebują spokoju, wygody, komfortu i dostępu do ciągów pieszych w okolicy.
Ten prosty i oczywisty konflikt rzadko kiedy jest dobrze rozwiązany. Z jednej strony mamy pasy handlowe z wielkimi parkingami, położone na przedmieściach73. Tu sklepy są zlokalizowane wzdłuż głównych arterii ruchu. Jest to wygodne dla samochodów, ale nie dla pieszych. Takie centrum nie ma właściwości, które powinna mieć przestrzeń przeznaczona dla pieszych.
Pas handlowy na przedmieściu — dla samochodów
Z drugiej strony w centrum starych miast mamy ulice handlowe z czasów, gdy nie było jeszcze ruchu samochodowego. Tutaj przynajmniej częściowo uwzględnione są potrzeby pieszych. Jednak wraz z rozrostem miasta uliczki się korkują, są trudno dostępne i więcej na nich samochodów niż ludzi.
Dawna ulica handlowa — niewygodna zarówno dla ludzi, jak i samochodów
Nowoczesnym rozwiązaniem są centra handlowe, zlokalizowane zwykle wzdłuż lub w pobliżu głównych arterii ruchu, a więc wygodne dla samochodów. Wewnątrz mają również strefy piesze, czyli przynajmniej teoretycznie są wygodne także dla pieszych. Jednak centra te są zazwyczaj odizolowane, otoczone ogromnymi parkingami, które odcinają je od terenów dla pieszych. Jednym słowem, nie można do nich dojść na piechotę.
Nowe centrum handlowe — tylko dla samochodów
Aby sklepy były wygodne zarówno dla samochodów, jak i dla pieszych, a ponadto związane z tkanką otaczającego miasta, powinny być zlokalizowane wzdłuż ulicy zamkniętej dla ruchu kołowego, ale wychodzącej na jedną, może dwie główne arterie ruchu, z parkingami na tyłach sklepów lub pod ziemią, aby rzędy samochodów nie oddzielały sklepów od otaczających terenów.
Taki wzorzec zupełnie spontanicznie rozwinął się w niektórych dzielnicach Limy w Peru. Szeroka droga jest przeznaczona dla ruchu samochodowego, a sklepy zaczynają wyrastać wzdłuż uliczek dla pieszych, które są prostopadłymi przecznicami drogi głównej.
Ulice handlowe spontanicznie rozwijające się w Limie w Peru
Wzorzec ten znajdujemy również w słynnym Strøget w Kopenhadze. Strøget to główny kręgosłup handlowy miasta. Jest to bardzo długa ulica, ciągnąca się przez półtora kilometra, całkowicie zamknięta dla ruchu samochodowego, a tylko od czasu do czasu przecinana przez prostopadłe do niej przecznice.
Dlatego:
Promuj rozwój lokalnych centrów handlowych w formie krótkich ulic zamkniętych dla ruchu kołowego, biegnących pod kątem prostym do głównych dróg i otwartych na te drogi, z parkingami z tyłu sklepów, na które samochody mogą zjeżdżać bezpośrednio z drogi, mimo to nie przeszkadzając ulicy handlowej.

***

Nadaj tej ulicy wygląd każdej innej ULICZKI PIESZEJ (100) w SIECI CIĄGÓW PIESZYCH A SAMOCHODÓW (52), przebiegającej pod kątem prostym do głównych RÓWNOLEGŁYCH DRÓG (23). Niech będzie tam bardzo wiele możliwie jak najmniejszych sklepów — SKELPY, W KTÓYCH SPRZEDAJE SAM WŁAŚCICIEL (87). Tam, gdzie ulica handlowa przecina drogę kołową, stwórz szerokie przejście z pierwszeństwem dla pieszych — PRZEKRACZANIE JEZDNI (54). Parking może się po prostu składać z pojedynczego szeregu miejsc parkingowych w zaułku na tyłach sklepów — na całej długości zaplecza sklepów, z miejscami parkingowymi otoczonymi murkiem, a może nawet zadaszonymi, tak że nie zmienią charakteru okolicy — OSŁONIĘTY PARKING (97), DACHY NAMIOTOWE (244). Upewnij się, że każda ulica handlowa będzie miała RYNEK Z WIELOMA SKLEPAMI (46) i trochę DOMÓW MIESZKALNYCH POMIĘDZY INNYMI BUDYNKAMI (48)...

73 Termin ang. — shopping street (przyp. red.).

An unhandled error has occurred. Reload 🗙