97.
OSŁONIĘTY PARKING*
...wiele z proponowanych przez nas wzorców zniechęca ludzi do korzystania z samochodów. Mamy nadzieję, że wprowadzenie tych wzorców stopniowo zlikwiduje zapotrzebowanie na rozległe jedno- i wielopoziomowe parkingi — STREFY TRANSPORTU LOKALNEGO (11), DZIEWIĘĆ PROCENT NA PARKINGI (22). Niestety, w pewnych przypadkach duże parkingi wciąż są potrzebne. Wówczas przestrzeń do parkowania samochodów powinno się zaplanować wcześniej po to, by jej wprowadzenie nie burzyło układu BUDYNKU ZŁOŻONEGO (95).
***
Maksymalną powierzchnię całkowitą parkingów na terenie sąsiedztwa określiliśmy we wzorcu DZIEWIĘĆ PROCENT NA PARKINGI (22). W innym — MAŁE PARKINGI (103) — podajemy najlepszą wielkość i najefektywniejszy rozkład miejsc parkingowych w terenie. Lecz w pewnych okolicznościach niezbędne jest budowanie większych parkingów jedno- lub wielopoziomowych. Środowisko toleruje duże struktury tego typu tylko wtedy, gdy są tak zbudowane, że nie zanieczyszczają okolicznych terenów.
Jest to prosta reguła biologiczna. Na przykład ciało człowieka wytwarza zbędne związki powstałe w wyniku metabolizmu, które — ponieważ są naturalnymi produktami funkcjonowania organizmu — muszą oczywiście trafić do odpowiedniego miejsca. Ale żołądek i jelito grube są tak zbudowane, że chronią inne organy wewnętrzne przed truciznami znajdującymi się w wytwarzanych odpadach.
Podobnie jest w mieście. Obecnie miasta potrzebują pewnej liczby miejsc parkingowych i nie da się tego uniknąć. Wobec tego parkingi powinny być tak zbudowane, żeby zasłaniały je sklepy, domy, porośnięte trawą pagórki, murki lub inne budynki wszelkiego rodzaju — cokolwiek, byle wnętrze parkingu i samochody nie były widoczne z otaczającego terenu. Jest to szczególnie ważne na poziomie terenu. Funkcję osłony mogą pełnić sklepy, ponieważ automatycznie tworzą własną skalę ruchu pieszego. A ponieważ zapotrzebowanie na parkingi jest głównie związane z rozwojem handlu, sklepy tworzące osłonę są zazwyczaj rozwiązaniem korzystnym pod względem ekonomicznym.

Osłonięty parking wielopoziomowy
Oczywiście także budynki mieszkalne mogą pełnić podobną funkcję. W Paryżu wiele urokliwych i pięknych budynków mieszkalnych otacza dziedzińce, które umożliwiają parkowanie samochodów wewnątrz, z dala od ulicy. Na dziedzińcu parkuje tak niewiele samochodów, że nie psują dziedzińca od strony domów, wzdłuż ulicy zaś nie stoją żadne pojazdy.
Konieczność ukrywania parkingów to ważna kwestia. Równie istotne jest to, by kierowca mógł bez trudu zauważyć parking, a także sposób, w jaki jest on połączony z budynkiem, do którego jedzie. Jeżeli chodzi o parkingi zlokalizowane przy budynkach, ludzie najczęściej narzekają nie na to, że leżą zbyt daleko, ale na to, że nie wiadomo, gdzie można znaleźć miejsce do parkowania, a zarazem być pewnym tego, jak się dostać z powrotem do budynku.
To znaczy, że:
1. Parking przeznaczony dla gości lub klientów budynku powinien być wyraźnie oznakowany z każdej strony, z której można do niego dojechać, nawet jeżeli budowla jako całość jest osłonięta. Kierowca szuka najpierw budynku, nie parkingu. Wjazd do parkingu musi być potraktowany jak ważne wejście, brama, którą automatycznie się zauważa, szukając budynku. Musi być tak umieszczony, żeby można go było spostrzec mniej więcej w samej chwili, w której się widzi główne wejście do budynku.
2. Podczas parkowania samochodu kierowca powinien widzieć wyjście prowadzące z parkingu do budynku. Dzięki temu może zaparkować blisko wyjścia i nie będzie zmuszony do szukania go.
Dlatego:

***
Do stworzenia osłon korzystaj ze wzorców GÓRKA MIESZKALNA (39), DOMY MIESZKALNE POMIĘDZY INNYMI BUDYNKAMI (48), SKLEPY, W KTÓRYCH SPRZEDAJE SAM WŁAŚCICIEL (87), SCHODY ZEWNĘTRZNE (158), GALERIOWA OBWÓDKA (166). Jednym z najtańszych sposobów osłonięcia parkingu jest zwieńczenie go namiotowym dachem w różnych kolorach: pod takim dachem będzie piękne oświetlenie — DACHY NAMIOTOWE (244). Upewnij się, że główne wejścia do budynków będą dobrze widoczne zarówno sprzed wjazdu na parking, jak i z pieszych wyjść z parkingu — STREFY RUCHU (98), RODZINA WEJŚĆ (102), GŁÓWNE WEJŚCIE (110). W konstrukcjach parkingów krytych zastosuj mocne wderzenie światłem dziennym jako naturalny sposób wskazujący wyjście z parkingu — GOBELIN ZE ŚWIATŁA I MROKU (135). Na koniec, przystępując do projektowania konstrukcji nośnej i do obliczeń, zacznij od wzorca KONSTRUKCJA WYNIKA Z PRZESTRZENI SPOŁECZNYCH (205)...