163.
POKÓJ ZEWNĘTRZNY**

...w każdym budynku są takie pokoje, w których ludzie przebywają, żyją razem i rozmawiają WSPÓLNE OBSZARY W SERCU BUDYNKU (129), KUCHNIA WIEJSKA (139), GRADACJA PRZESTRZENI DO SIEDZENIA (142). Jeżeli jest taka możliwość, te pokoje trzeba uzupełnić dodatkowym „pokojem” położonym na zewnątrz. Ten rodzaj zewnętrznego pokoju pomaga w stworzeniu części każdego OTWARTEGO POMIESZCZENIA PUBLICZNEGO (69), NA WPÓŁ UKRYTEGO OGRODU (111), PRYWATNEGO TARASU WYCHODZĄCEGO NA ULICĘ (140) lub SŁONECZNEGO MIEJSCA (161).
***
Stosownie do nastroju, pory dnia, pewnego rodzaju znajomości ludzie potrzebują miejsca do jedzenia, pokazania się w stroju wyjściowym, picia, rozmawiania, milczenia, ale musi to być miejsce na zewnątrz. W pewnych porach dnia ludzie będący w szczególnym nastroju chcą wraz ze swoimi przyjaciółmi zjeść na dworze, usiąść, napić się, porozmawiać, posiedzieć w ciszy i spokoju.
Potrzebują więc „pokoju na dworze”, dosłownie pokoju — częściowo wyodrębnionej przestrzeni na zewnątrz, która na tyle przypomina pokój, że ludzie zachowują się tam tak, jak wewnątrz budynku, ciesząc się zarazem pięknymi dodatkami, które stanowią słońce, wiatr, zapachy, dźwięki szeleszczących liści i cykanie świerszczy.
Taka potrzeba występuje wszędzie. Nie będzie przesadą, jeżeli powiemy, że każdy budynek potrzebuje przylegającego doń zewnętrznego pokoju między bryłą budynku a ogrodem. Także niektóre szczególne miejsca w ogrodzie, takie jak miejsca słoneczne, tarasy, altany, również dobrze jest urządzić jak zewnętrzne pokoje.
Inspiracją tego wzorca stał się rozdział The Conditioned Outdoor Room, pochodzący z książki Bernarda Rudofsky'ego Behind the Picture Window69.
Zewnętrzna przestrzeń stanie się specjalnym pokojem zewnętrznym, jeśli zostanie wyraźnie wyodrębniona ścianami budynku, zwartą ścianą listowia, słupami, treliażem i niebem; a także kiedy zewnętrzny pokój razem z wewnętrzną przestrzenią budynku utworzy rzeczywiście ciągłą przestrzeń życiową.
Oto dwa przykłady pokoi zewnętrznych. Do wyodrębnienia każdego z nich zastosowano inny zestaw elementów; każdy jest związany z budynkiem, choć w nieco odmienny sposób. Rudofsky w cytowanej wyżej książce podaje wiele innych przykładów. Opisuje między innymi to, w jaki sposób przekształcić frontowy trawnik w pokój zewnętrzny.

Dwa pokoje zewnętrzne
Na koniec jeszcze krótka uwaga. Ponieważ opisaliśmy wcześniej wzorzec o bardzo podobnej nazwie — OTWARTE POMIESZCZENIE PUBLICZNE (69), chcemy zwrócić uwagę na występujące między nimi różnice. Otóż do pewnego stopnia oba są sobie przeciwstawne: POKÓJ ZEWNĘTRZNY (163) otaczają ściany i jest tylko częściowo zadaszony, podczas gdy OTWARTE POMIESZCZENIE PUBLICZNE (69) ma dach, ale w gruncie rzeczy nie ma ścian.
Dlatego:

***
Pokój zewnętrzny najczęściej jest tworzony przez wolno stojące słupy MIEJSCE PRZY SŁUPACH (226), ściany — ŚCIANA OGRODOWA (173), niskie MURKI DO SIEDZENIA (243), od góry treliaż — ŚCIEŻKA POD TRELIAŻEM (174) lub półprzezroczysty płócienny dach DACHY NAMIOTOWE (244) i nawierzchnię terenu, która zapewnia POŁĄCZENIE Z ZIEMIĄ (168). Jak w wypadku każdego innego pokoju, rozpocznij projektowanie od wzorców KSZTAŁT PRZESTRZENI WEWNĘTRZNEJ (191) i KONSTRUKCJA WYNIKA Z PRZESTRZENI SPOŁECZNYCH (205)...
69 B. Rudofsky, Behind the Picture Window, op. cit., s. 157-159.