93.

STOISKA Z JEDZENIEM*

...na terenie sąsiedztwa powstają naturalne miejsca zebrań publicznych — WĘZŁY AKTYWNOŚCI (30), PRZEKRACZANIE JEZDNI (54), PODWYŻSZONY CHODNIK (55), PUBLICZNE PLACYKI (61), PRZYSTANEK AUTOBUSOWY (92). Każde z nich tętni życiem również dzięki stoiskom z jedzeniem, handlowi obnośnemu i ulicznym sprzedawcom, którzy wypełniają ulicę zapachem jedzenia.

***

To, że w drodze na zakupy, do pracy czy też do przyjaciół możemy kupić na ulicy proste, niedrogie jedzenie, pomaga w utrzymaniu wielu naszych zwyczajów i codziennych praktyk.
Stoiska z jedzeniem, które serwują najlepsze potrawy i tyle przy tym wnoszą w życie miasta, to najmniejsze budki i wózki, gdzie indywidualni sprzedawcy oferują swoje produkty. Każdy je pamięta.
Ale obecnie zamiast nich mamy lśniące punkty gastronomiczne z hamburgerami, pieczonymi kurczakami i naleśnikami. Są to placówki należące do sieci, niezakorzenione w lokalnej społeczności. Sprzedają nieekologiczne, masowo wytwarzane, mrożone jedzenie i tworzą dookoła życie nędznej jakości. Są tak zbudowane, by przyciągać wzrok przejeżdżającego kierowcy: mają olbrzymie szyldy i jaskrawe neony. Są obojętne na tkankę otaczającej je społeczności. Przylegające do tych punktów parkingi niszczą przestrzeń publiczną wokół siebie.
Jeżeli chcemy, by jedzenie dostępne na naszych ulicach wpływało korzystnie na życie społeczne, a nie wspomagało jego destrukcji, to stoiska z jedzeniem muszą być należycie zbudowane i ustawione.
Oto cztery zasady:
1. Stoiska z jedzeniem należy skoncentrować przy przejściach dla pieszych — PRZEKRACZANIE JEZDNI (54), w ramach sieci ścieżek i ulic — SIEĆ CIĄGÓW PIESZYCH A SAMOCHODY (52). Można je zobaczyć z samochodu, a nawet spodziewać się ich istnienia przy niektórych typach skrzyżowań, ale nie ma być wokół nich żadnych specjalnych parkingów — patrz DZIEWIĘĆ PROCENT NA PARKINGI (22).
2. Stoiska z jedzeniem mogą przyjąć dowolną formę, byleby pasowała do otoczenia. Mogą być to wolnostojące wózki albo punkty wbudowane w narożniki i wnęki istniejących budynków, mogą to być też małe budki, wplecione w tkankę ulicy.
3. Zapach jedzenia roznosi się wokół, na ulicy. Całość można otoczyć zadaszonymi siedziskami, murkami do siedzenia, miejscami, gdzie można się oprzeć i pić kawę. Niech tworzy część większej scenerii i nie będzie odcięta szklaną ścianą ani otoczona samochodami. Im więcej zapachu jedzenia, tym lepiej.
4. Punkty nie mogą należeć do sieci franchisingowych, lecz powinny być prowadzone przez właścicieli. Najlepsze jedzenie zawsze powstaje w rodzinnych restauracyjkach. Najsmaczniejsze potrawy powstają wtedy, gdy ludzie, którzy przygotowują jedzenie, także je sprzedają, korzystając z własnych pomysłów, przepisów i samodzielnie układając jadłospis.
Dlatego:
Skoncentruj stoiska z jedzeniem w miejscach, gdzie spotykają się samochody i ciągi piesze — mogą to być przenośne stoiska, małe budki lub punkty wbudowane w fasady budynków, na wpół otwarte na ulicę.

***

Traktuj stoiska z jedzeniem tak jak KIESZENIE AKTYWNOŚCI (124), jeżeli są częścią placu. Stosuj namiotowe zadaszenia, aby stworzyć proste schronienie — DACHY NAMIOTOWE (244). Niech punkty te spełniają wymogi wzorca SKLEPY, W KTÓRYCH SPRZEDAJE SAM WŁAŚCICIEL (87). Najlepsze jedzenie zawsze można znaleźć tam, gdzie ludzie prowadzą działalność na własny rachunek, sami kupują surowe produkty i przygotowują je według własnej receptury...
An unhandled error has occurred. Reload 🗙