83.

MISTRZ I UCZNIOWIE*

...SIEĆ UCZENIA SIĘ (18) w społeczności jest oparta na decentralizacji i stanowi nieodłączną część każdego działania. Uczenie się nie jest związane tylko z salą lekcyjną. Podstawowym warunkiem realizacji tego wzorca jest nastawienie pojedynczych zespołów pracowników (niezależnie od branży), biur, warsztatów i wspólnot pracy, na umożliwianie uczenia się. Niniejszy wzorzec, wskazując, jak zorganizować taki system, w dużej mierze pomaga stworzyć SAMORZĄDNE WARSZTATY I BIURA (80), jak również SIEĆ UCZENIA SIĘ (18).

***

Proces uczenia się jest oparty głównie na tego rodzaju relacjach, gdy dana osoba uczy się, pomagając komuś, kto naprawdę wie, co robi.
Jest to najprostszy i niezwykle wydajny sposób zdobywania wiedzy. W porównaniu z nim uczenie się na wykładach i z podręczników jest suche jak pieprz. Jednak obecnie taka sytuacja prawie nie występuje w nowoczesnym społeczeństwie. Szkoły i uniwersytety przejęły i wyabstrahowały wiele metod uczenia się, które wcześniej były zawsze ściśle powiązane z prawdziwą pracą zawodowców, handlowców, rzemieślników czy niezależnych uczonych. Na przykład w XII wieku młodzi ludzie uczyli się, pracując u boku mistrza — pomagając mu, nawiązując bezpośredni kontakt z wieloma ludźmi. Gdy młody człowiek uważał, że może już samodzielnie wnieść coś do danej dziedziny wiedzy lub handlu, przygotowywał pracę mistrzowską (majstersztyk) i za zgodą mistrzów stawał się członkiem danego cechu.
Eksperyment Alexandra i Goldberga dowiódł, że zajęcia, w ramach których jedna osoba uczy małą grupę innych, prawdopodobnie okażą się skuteczniejsze, jeśli „studenci” będą rzeczywiście pomagać „nauczycielowi” wykonać zadanie albo rozwiązać pewien problem, nad którym on już i tak pracuje, niż wtedy gdy naucza się przedmiotu abstrakcyjnego lub ogólnego145.
Jeżeli na ogół jest to prawda, a zatem jeżeli uczniowie najlepiej się czegoś uczą, kiedy działają jako czeladnicy i pomagają robić coś interesującego, to nasze szkoły, uniwersytety, biura i zakłady pracy powinny zapewnić warunki fizyczne, które umożliwiałyby naturalną relację mistrz—uczeń. Chodzi tu o takie otoczenie fizyczne, gdzie wspólna praca koncentruje się wokół starań mistrza i gdzie kilku — nie więcej — uczniów ma miejsce pracy, blisko związane ze wspólną pracą całego zakładu.
Wzorzec ten wprowadzono na przykład w budynku wydziału biologii molekularnej Uniwersytetu stanu Oregon. Całe piętra budynku zajmują laboratoria, każdym z nich kieruje profesor biologii, a do każdego laboratorium bezpośrednio przylegają dwa albo trzy małe pomieszczenia przeznaczone dla magistrantów pracujących pod kierownictwem profesora.
Relacja mistrz—uczeń w laboratorium biologicznym
Uważamy, że warianty tego wzorca można wprowadzić w wielu różnych zakładach i instytucjach, także w szkołach. Każda dyscyplina: prawo, architektura, medycyna, handel nieruchomościami, usługi socjalne, inżynieria, może według tych zasad wypracować własne metody uczenia się i stworzyć środowisko pracy dla jej praktykowania.
Dlatego:
Aranżuj pracę w każdym zespole, zakładzie pracy i w biurze w taki sposób, aby praca i nauka szły ręka w rękę. Traktuj każde zadanie jako okazję do uczenia się. W tym celu organizuj pracę zgodnie z tradycją mistrzów i terminatorów. Wspieraj tę formę organizacji społecznej poprzez podział przestrzeni pracy na gniazda — po jednym dla każdego mistrza i jego uczniów — gdzie mogą razem pracować i się spotykać.

***

Aranżuj przestrzenie miejsca pracy zgodnie z wzorcami PÓŁPRYWATNE BIURA (152) lub WYDZIELONE MIEJSCE DO PRACY (183). Zachowuj małe grupy robocze i niech każda z nich ma własny wspólny obszar, wspólną przestrzeń spotkań i miejsce, gdzie mogą razem spożywać posiłki — WSPÓLNE OBSZARY W SERCU BUDYNKU (129), WSPÓLNE JEDZENIE (147), MAŁE GRUPY ROBOCZE (148), MAŁE POMIESZCZENIA DO SPOTKAŃ (151)...

145 Report to the Muscatine Committee, Experimental course ED.10X, Department of Architecture, University of California 1966.

An unhandled error has occurred. Reload 🗙