18.
SIEĆ UCZENIA SIĘ*

...inną siecią — nie fizyczną, jak sieć transportu, ale pojęciową i równie ważną — jest sieć uczenia się: te tysiące wzajemnie powiązanych sytuacji, które powstają na terenie całego miasta i które tworzą jego „program uczenia się”. Chodzi o sposób życia, którego miasto uczy swoje młode pokolenia.
***
Jak do tej pory, najbardziej wnikliwą analizę i propozycję alternatywnego systemu edukacyjnego dał Ivan Illich w książce De-Schooling Society i w artykule Education without Schools: How It Can Be Done w „New York Review of Books”51.
Illich przedstawia styl uczenia się będący zupełnym przeciwieństwem tego, który znamy ze szkół. Jest on specjalnie przystosowany do bogactwa różnych możliwości uczenia się, które w naturalny sposób istnieją w każdym wielkim mieście:
Podsumowując, tak radykalnie zdecentralizowany system edukacyjny zaczyna przystawać do struktury miasta. Ludzie o przeróżnym doświadczeniu życiowym występują i oferują nauczanie tych rzeczy, które znają i kochają: fachowcy i zespoły współpracowników proponują praktyki w swoich biurach i warsztatach; starzy ludzie — nauczanie tego, nad czym pracowali lub czym się interesowali przez całe życie; specjaliści — konsultacje w danym zakresie. Życie i uczenie się zaczynają tworzyć jedność. Nietrudno wyobrazić sobie, że w końcu w co trzecim lub co czwartym gospodarstwie domowym mieszkałaby przynajmniej jedna osoba oferująca jakieś kursy lub inny sposób nauki.
Dlatego:

***
Przede wszystkim zachęcaj do organizowania kursów i warsztatów w domach — DOMOWY WARSZTAT (157). Zadbaj o to, żeby w każdym mieście była „ścieżka”, po której dzieci będą mogły samodzielnie wędrować — DZIECI W MIEŚCIE (57). Zbuduj dodatkowe ogólnodostępne DOMY DZIECI (86), przynajmniej jeden w każdym sąsiedztwie. Stwórz wiele małych szkół uczących zawodu w tych rejonach miasta, w których przeważają miejsca pracy i handlu — SZKOŁY JAK SKLEPIKI (85). Zachęcaj nastolatki do zorganizowania własnego społeczeństwa edukacyjnego — SPOŁECZNOŚĆ NASTOLATKÓW (84). Uniwersytet potraktuj jako rozrzuconą w przestrzeni siatkę nauki dla dorosłych w całym regionie — UNIWERSYTET JAK TARGOWISKO (43), oraz wykorzystaj prawdziwych fachowców i rzemieślników, by stanowili podstawowe węzły całej siatki — MISTRZ I UCZNIOWIE (83)...
50 G. Dennison, Lives of Children, New York: Vintage Books 1969, s. 3.
51 I. Illich, De-Schooling Society, Word Perspectives Series, t. 44, New York: Harper & Row 1971 [pol. wyd. Społeczeństwo bez szkoły, przeł. F. Ciemna, Warszawa: PIW 1976]; Education without Schools: How It Can Be Done, „New York Review of Books” 1971, nr 15 (12), s. 25-31.
52 I. Illich, Education without Schools..., op. cit., s. 76—99. Przekład na język polski: Aleksandra Kaczanowska.