224.
NISKIE ODRZWIA

...niektóre drzwi odgrywają szczególną rolę w tworzeniu przejścia i w podtrzymywaniu prywatności. Mogą to być każde z drzwi opartych na wzorcach: RODZINA WEJŚĆ (102), GŁÓWNE WEJŚCIE (110), RUCH MIĘDZY POMIESZCZENIAMI (131), DRZWI W NAROŻNIKU (196) lub NATURALNE DRZWI I OKNA (221). Ten wzorzec pomaga doprecyzować owe drzwi przez nadanie im szczególnej wysokości i kształtu.
***
Prostokątne drzwi o wysokości 203 centymetrów są standardowym modelem, uważanym za tak oczywisty, że trudno sobie uzmysłowić, jak silnie panują nad doświadczeniem przejścia. Były jednak czasy, kiedy ludzie mieli większą wrażliwość na moment przejścia i starali się, by kształt drzwi wywoływał odczucie przechodzenia.
Skrajnym przypadkiem jest japoński pawilon herbaciany — osoba doń wchodząca musi dosłownie klęknąć i wczołgać się przez niski otwór w ścianie. Będąc wewnątrz, bez butów, wchodzący całkowicie staje się gościem w świecie swego gospodarza.
Wśród architektów wielokrotnie posługiwał się tym wzorcem Frank Lloyd Wright. Stworzył na przykład pięknie obniżony, przekryty treliażem pasaż za budynkiem Taliesin West, znaczący przejście z głównego budynku wzdłuż ciągu do pracowni.
Jeśli zamierzasz zastosować ten wzorzec, przetestuj go, przypinając najpierw tekturę, żeby obniżyć otwór drzwiowy. Zrób odrzwia na tyle niskie, by natychmiast sprawiały wrażenie „niższych niż normalne”. Wówczas ludzie szybko się do nich przyzwyczają i nawet wysokie osoby nie będą uderzać głową o framugę.
Dlatego:

***
Wypróbuj wysokość wejścia, zanim je zbudujesz — NATURALNE DRZWI I OKNA (221). Zbuduj ramę drzwi jako część konstrukcji — RAMY JAKO POGRUBIONE KRAWĘDZIE (225) - i ozdób ją ORNAMENTEM (249). Jeżeli w otworze osadzono skrzydło drzwi, przeszklij je przynajmniej częściowo — MASYWNE PRZESZKLONE DRZWI (237)...