203.

DZIECIĘCE JASKINIE

...miejsca specjalnie poświęcone zabawom dzieci — PRZYGODOWY PLAC ZABAW (73), DOM DZIECI (86), DOMENA DZIECI (137) — oraz wzorzec GRUBE ŚCIANY (197) mogą zostać wzbogacone o pewien szczególny detal.

***

Dzieci uwielbiają przebywać w malutkich, ciasnych miejscach, przypominających jaskinie.
W trakcie zabawy małe dzieci poszukują przestrzeni podobnych do jaskiń, aby do nich wejść: starych pudeł, miejsc pod stołami, namiotów i tym podobnych110.
Starają się stworzyć wyjątkowe miejsca dla siebie i swoich przyjaciół — większość otaczającego ich świata to przecież „przestrzeń dorosłych”, chcą więc znaleźć miejsce, które pasuje do ich wielkości.
Kiedy dzieci się bawią w takiej „jaskini”, dla każdego z nich trzeba przeznaczyć około pół metra kwadratowego; co więcej, dzieci lubią się bawić w grupach, tak więc jaskinie muszą być na tyle duże, żeby je pomieścić. Takie grupy składają się zazwyczaj z trojga bądź pięciorga dzieci, co daje wielkość od 1,5 do 2,5 metra kwadratowego, plus około 1,4 metra kwadratowego na gry i cyrkulację.
Dlatego:
Wszędzie tam, gdzie bawią się dzieci: wokół domu, w sąsiedztwie czy w szkołach, stwórz dla nich małe „jaskinie”. Wciśnij je w niezabudowane przestrzenie resztkowe, na przykład pod schodami lub pod blatem kuchennym. Wnętrze tych jaskiń powinno być niskie, od 75 do 120 centymetrów, a wejście malutkie.

***

Niech jaskinia stanie się częścią tkanki ścian — POGRUBIANIE ŚCIAN ZEWNĘTRZNYCH (211). Pamiętaj, żeby drzwi były małe i pasowały do wielkości „jaskiń” — skrajna wersja NISKICH ODRZWI (224)...

110 Por. L. E. White, The Outdoor Play of Children Living in Flats, w: Living in Towns, red. L. Kuper, London: Cresset Pr. 1953, s. 235—264.

An unhandled error has occurred. Reload 🗙