50.

POŁĄCZENIA W KSZTAŁCIE LITERY „T”*

...jeżeli główne drogi mają już swoje miejsce — RÓWNOLEGŁE DROGI (23) i przystępujesz do wytyczania dróg lokalnych, możesz skorzystać z tego wzorca, który opisuje skrzyżowania. Wzorzec ten będzie miał też ogromny wpływ na układ dróg lokalnych i pomoże nadać im charakter pętli — ZAPĘTLONE DROGI LOKALNE (49).

***

Wypadki samochodowe zdarzają się zdecydowanie częściej tam, gdzie dwie drogi się przecinają, niż gdzie łączą się w kształcie litery „T”.
Wynika to z prostych reguł geometrycznych. W miejscu, gdzie przecinają się dwie dwukierunkowe drogi, jest 16 głównych punktów kolizji. Ich liczba maleje do trzech w wypadku połączeń w kształcie litery „T”98.
Szesnaście punktów kolizji
Trzy punkty kolizji
Na następnej stronie przedstawiono mapy opracowane na podstawie badań empirycznych, które miały na celu porównanie liczby wypadków zanotowanych w ciągu pięciu lat dla różnych układów ulicznych. Okazało się, że na połączeniach w kształcie litery „T” dochodzi do znacznie mniejszej liczby wypadków niż na skrzyżowaniach dwóch dróg dwukierunkowych99.
Kolejne badania dowodzą, że połączenia w kształcie litery „T” są najbezpieczniejsze, gdy drogi zbiegają się pod kątem prostym. Gdy kąt jest inny, kierowcom trudno zauważyć, co się dzieje za rogiem i liczba wypadków rośnie100.
Wypadki na różnych rodzajach skrzyżowań
Dlatego:
Rozplanuj system drogowy tak, żeby dowolne dwie drogi zbiegające się pod kątem tworzyły trójdrożne połączenia w kształcie litery „T”, pod kątem możliwie zbliżonym do 90 stopni. Unikaj czterodrożnych skrzyżowań i przecinania się ruchu.

***

Na ruchliwych skrzyżowaniach, gdzie zbiegają się również ciągi piesze, zaprojektuj specjalne podwyższone przejście dla pieszych, coś więcej niż zwyczajne pasy — PRZEKRACZANIE JEZDNI (54)...

98 J. Callendar, Time-Saver Standards, New York: McGraw—Hill 1966, s. 1230.

99 Na podstawie P. Ritter, Planning for Man and Motor, New York: Pergamon Press 1969, s. 307.

100 Swedish National Board of Urban Planning, Principles for Urban Planning with Respect to Road Safety, „The Scaft Guidelines” nr 5, Stockholm: Swedish National Board of Urban Planning 1968, s. 11.

An unhandled error has occurred. Reload 🗙